Synthese Artikel

Publieke en Private Samenwerking (PPS) wordt een van de meest populaire antwoorden op problemen van criminaliteit en wanorde. In deze bijdrage voeren de auteurs een onderzoek naar de Collectieve Winkelontzegging, misschien wel de meest succesvolle vorm van publiek-private partnerschappen die momenteel in Nederland loopt.

Een collectieve Winkelontzegging is een civiele maatregel die toegepast wordt op een bepaalde persoon door de eigenaar van een winkel wanneer hij of zij wordt betrapt op 'ongewenst gedrag'. Als gevolg kan die persoon worden geweigerd in elke winkel die deelneemt aan de Collectieve Winkelontzegging. Sinds 2007 hebben bijna 900 mensen geen toegang meer tot 450 winkels in het centrum van Den Haag. Deze nieuwe vorm van samenwerking tussen de politie, het openbaar ministerie en de ondernemers is al beloond met de "veiligheidsprijs" van het Regionaal Platform Criminaliteitsbeheersing.

Wanneer de auteurs de vraag krijgen wat de effecten van deze samenwerking zijn, antwoorden ze dat de Collectieve Winkelontzegging zijn eigen publiek van 'ongewenste shoppers' die uit een winkelcentrum worden verboden creëert. Die nieuwe vormen van uitsluiting worden toegepast door particuliere bewakers en winkeliers. Terwijl ondernemers de mogelijkheden van deze civiele maatregel vieren, waarschuwen de auteurs voor de juridische en ethische gevolgen van deze maatregel!